Kwaliteit

Onze organisatie is aangesloten bij VPTZ Nederland. Wij werken iedere dag aan kwaliteit. Het Kwaliteitskompas helpt ons hierbij. Het geeft het denken over en het werken aan kwaliteit meer structuur en samenhang. En maakt kwaliteit inzichtelijk. Het Kwaliteitskompas is geen doel op zich, maar een hulpmiddel om te kijken naar en te werken aan kwaliteit. Het Kwaliteitskompas is gebaseerd op het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland. Het kompas is nog volop in ontwikkeling. Dit doen we met elkaar. We ontwikkelen door en stellen bij waar nodig. En dat blijven we doen, want het Kwaliteitskompas is nooit af.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Nieuwe vrijwilligers: 

  • Met iedere nieuwe aspirant-vrijwilliger wordt een kennismakingsgesprek gevoerd door de coördinatoren, om wederzijdse verwachtingen te bespreken.
    • Bij de selectie van vrijwilligers is het profiel en de taakomschrijving leidend. Evenzo belangrijk is de motivatie, attitude, levenservaring, persoonlijke stabiliteit en flexibele beschikbaarheid. 
  • Iedere aspirant-vrijwilliger krijgt een introductietraining van 3 dagdelen en wanneer deze positief wordt afgesloten een certificaat. 
  • Vanwege het directe, vaak 1 op 1, contact met kwetsbare mensen, wordt voor de vrijwilliger een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aangevraagd.
  • De vrijwilliger tekent een vrijwilligersovereenkomst en ontvangt een digitale informatiemap.

Tijdens het vrijwilligerswerk: 

  • De coördinator kijkt, na het intakegesprek met de cliënt en diens naaste, welke vrijwilliger beschikbaar is en het beste aansluit bij de cliënt.  
  • Bij iedere thuisinzet is er contact tussen de vrijwilliger(s) en de coördinator. De vrijwilliger kan het bij de coördinator altijd aangeven als er vragen, onduidelijkheden of moeilijkheden zijn. 
  • Nieuwe vrijwilligers krijgen begeleiding en ondersteuning van de coördinatoren. 
  • De coördinatoren hebben ieder jaar een evaluatiegesprek met elke vrijwilliger. 
  • Voor de vrijwilligers is een vertrouwenspersoon beschikbaar.

Deskundigheidsbevordering: 

  • Iedere twee maanden wordt er een themabijeenkomst georganiseerd.  De themabijeenkomst kent twee doelen: het informeren van de vrijwilligers over relevante zaken en het onderling uitwisselen van meningen en ervaringen in het werk. Regelmatig wordt een externe spreker uitgenodigd. Tijdens deze avonden is er ook ruimte voor intervisie onder leiding van een intervisiebegeleider. 
  • De vrijwilligers worden op de hoogte gebracht van interessante bijeenkomsten op het gebied van palliatieve zorg in de regio. 
  • Voor alle overige scholing maken wij gebruik van het landelijk scholingsaanbod van VPTZ Nederland. Wij stimuleren onze vrijwilligers actief om minimaal 1 verdiepingsmodule per jaar te volgen. Uiteraard worden deze trainingen (incl. de reiskosten) vergoed door VPTZ Heiloo.
  • Onze coördinatoren nemen deel aan het Lerend netwerk Noord Holland Noord voor thuisorganisaties. Hierbij wordt ondersteuning gegeven door VPTZ Nederland. 
  • Wij zoeken actief de samenwerking met ketenpartners en onderhouden contact met de verwijzende zorgorganisaties.